Ready or Not - Recension (2024)

HQ

Ready or Not... Vad är det för märkligt namn på ett ultrarealistisk, skoningslös SWAT-simulator egentligen? När jag först hörde talas om Void Interactives ambitiösa projekt för tre år sen trodde jag att det handlade om att Gamepass-fokuserat kurragömma-spel med Viva Pinata-estetik. För det är ju exakt så det låter. "Ready or Not, here i come!" Urlöjligt. Samtidigt finns det väl ett värde i att inte vara sådär överdrivet förutsägbar och typisk i sin namngivning. Antar jag. Skapa initial mystik eller förundran innan man i rollen som spelmakare bara kastar en näve finkalibrig pistolammunition rätt i plytet på spelaren. Dassschk! Sen sitter man där, med svidande kindben och en lättröd hudton som täcker samtliga centimeter av det tidigare så vackra anletet.

Ready or Not - Recension (1)

Jag raljerar. Babblar. Jag vet och det har med det här spelets påverkan på min hjärna att göra. För jag har under det senaste dygnet koncentrerat mig så förbannat hårt att jag i omgångar nästan varit på väg att tuppa av, och det är (tro det eller ej) en enbart positiv sak. Voids kompromisslösa snutsimulator kräver massor av dig men ger i slu*tändan massor tillbaka när allt klaffar. På så sätt är det en genuint lysande actionupplevelse. Låt mig förklara närmare.

Detta är en annons:

SWAT-spelen signerat Sierra var en gång i tiden några av mina favorittitlar. Att tvingas planera, tänka genom varje rörelse, varje framryckning, varje dörr man klev igenom och tillsammans med en grupp kollegor smyga sig in i en nattsvart gisslansituation och innan situationen eskalerar, förpassa kidnapparna till dödsriket och säkerställa fritagandet av de civila utan vare sig skap- eller skottskador var för mig, för många år sen, en bisarrt nog avkopplande upplevelse. Irrational Games med Bioshock-visionären Ken Levine i spetsen utvecklade ju som vi alla vet SWAT 4 och det håller jag nog fortfarande som subgenrens finaste stund, vilket jag även tror att utvecklarna bakom Ready or Not gör.

Ready or Not - Recension (3)

För detta påminner mycket om SWAT 4. Väldigt mycket. Du axlar rollen som insatspolisen David "Judge" Beaumont som tillsammans med fyra kollegor tilldelas en rad uppdrag i den fiktiva staden Los Sueños (vilket ser ut som South Central, Inglewood, Compton samt Lawndale sammankopplat). Gisslan ska räddas, situationer ska hanteras och skurkar av olika rank, typ av aggressionsfaktor ska antingen skjutas ihjäl eller vräkas ned på golvet med bakbundna händer. Ready or Not går att spela själv med fyra stycken poliser vid din sida som kontrolleras av Voids uppgraderade AI-system, eller tillsammans med fyra vänner i co-op. Det är taktiskt, svårt, långsamt sett till tempo och väldigt verklighetstroget. Du kan inte ta en massa kulor i kroppen, backa tillbaka bakom en vägg och vänta på att din hälsa ska återhämta sig själv för att sen hopp-glida in i rummet med avtryckaren maximalt inpressad. Inget av det där går, eller fungerar. Här måste du istället tänka om, tänka bort allt vad Call of Duty, Rainbow Six samt Battlefield heter.

Ready or Not - Recension (4)

Detta är en annons:

Under de senaste två årens lopp har utvecklarna bakom Ready or Not befunnit sig i en early access-fas och väl där polerat, putsat och finslipat på sitt spel med fansens hjälp. Jag har som sagt inte hunnit med särskilt många spelsessioner under 2023 och därmed inte kunnat se med någon slags detaljkoll vad och vilka aspekter som förbättras i vilken takt och ordning men mycket har hänt här sedan februari, det ska gudarna veta. Den största förbättring som jag märker av nu kontra februariversionen är helt klart medhjälparnas artificiella intelligens som var klen, då, men är strålande just nu. Du kan ge samtliga fyra k0llegor diverse order eller så kan du låta dem sköta sig själva, vilket i många spel av den här typen brukar generera maximal irritation/frustration, men inte här. De rör sig smart och taktiskt, de flyttar på sig om du drar ditt vapen, de täcker av rätt delar av rummen, reagerar på fiender oftast innan du hunnit göra detsamma och tar smarta beslu*t när det väl hettar till.

Ready or Not - Recension (5)

Ready or Not - Recension (6)

Precis som alla bra taktiska shooters handlar det här om att ha tålamod och vara försiktig, återhållsamt stram och disciplinerad. Vissa spel inom denna subgenre misslyckas med att skapa rätt förutsättningar eller kanske snarare stämning gällande detta vilket inte sällan fått mig att gå på för hårt, för aggressivt, vilket inte är fallet här. Ready or Not gör ett fenomenalt jobb med att vagga in mig i allvaret i varje situation och jag misslyckas i sort sett aldrig mer att vidta rätt säkerhetsåtgärder samt se till så att alla mina medhjälpare står på rätt plats med laddade, osäkrade vapen varje gång vi kliver in i ett rum, och det finns en sanslöst härlig känsla av absolut belöning när det klaffar, som sagt. Att täcka av ett rum och sätta ett par 5.56-bulor i bröstet på en psykotisk kidnappare inne på en neondränkt nattklubb, är en spelupplevelse som exempelvis Rainbow Six en gång i tiden erbjöd men sedan länge övergett. Enligt mig.

Ready or Not - Recension (7)

Det finns delar av själva management-biten i hur jag måste hantera mina medhjälpare mellan uppdragen som jag inte riktigt gillar. Jag förstår att terapi-biten efter skottskador och allt det där avser att skapa en realistisk atmosfär och att det ska ge djup men jag har under mina timmar mest tyckt att det känns en smula forcerat och påtvingat för att skapa en bredd mellan eldstriderna, som inte behövs. Det finns också en del att göra på grafiksidan även om Ready or Not, som är Unreal Engine 4-baserat, absolut inte är fult. Det ser lite för städat ut, för generiskt och strömlinjeformat vilket jag hoppas att Void jobbar bort. Om de avser att nå en verkligare design och "look" på sin spelvärld med mer smuts, partiklar, bråte och stök samt en mer urblekt "bodycam"-känsla sett till bildfilter. Det skulle i alla fall jag föredra.

Ready or Not - Recension (8)

Ready or Not - Recension (9)

Ready or Not är ju såklart ett sånt spel som hela tiden utvecklas, fylls på, finslipas och förbättras vilket även skett under early access-perioden. I brist på ett vettigt och verklighetstroget Rainbow Six-äventyr samt på SWAT 5, är detta naturligtvis en alldeles lysande upplevelse dränkt i utmaning och speldjup. Om du likt jag har törstat efter mer SWAT är det verkligen dags att införskaffa det här och med taktik, strategi och tålamod ge sig på Los Sueños svettigaste ruskprickar.

Ready or Not - Recension (2024)

References

Top Articles